När man nämner klassiska spel genom tiderna så är The Sims absolut en av dom man måste nämna. Spelet kom ut år 2000 och hade redan efter två år sålts över sex miljoner gånger. Spelet, som skapades av Will Wright, är populärt för spelets simulation av vardagliga händelser. The Sims- spelen sålde uppskattningsvis runt 70 miljoner kopior mellan åren 2000 och 2007. Det finns flera efterföljare till The Sims, som till exempel The Sims 2 och The Sims 3. Men man kan också köpa till expansioner till det första The Sims. Då kan man låsa upp saker inom spelet som tidigare inte var tillgängligt. Att spela spelet är något många tycker är ett roligt tidsfördriv. Spelet går ut på att man skapar en virtuell värld.

Där kan man i princip göra allt som går att göra i verkliga världen. Man får designa sina egna sims, vilket då är små människor inom spelet, skapa sitt egna drömhem, jobba och skaffa partner. Sedan får man ta hand om dessa Sims och se till så dom mår bra. Till exempel äta, duscha, träna och så vidare. Man kan även som sagt träffa partners och få barn. Eller så kan man försöka bli jätterik och tjäna massa virtuella pengar inom spelet. Möjligheterna är oändliga och det är just detta som gör spelet så attraktivt för så många. Då man kan uppleva och göra saker inom spelet och testa på saker. Spelet har inget slutmål utan fortsätter så länge man vill. Man kontrollerar simsen helt själv och kan på så sätt styra deras kärlek så som man styr deras hat och fiendskap. Detta är ett spel som har så många olika aspekter till sig. Vissa gillar att bygga fina hus, medan andra tycker det är roligare med kärleks aspekten eller jobbet. Vad man än gillar finns det något för alla.

Bakgrund till spelet

Bakgrund till spelet

Som tidigare nämnt skapades spelet av Will Wright. Hans intentioner med spelet var att skapa en simulerad värld där personen som spelar har kontroll över allt. Idén tror många kom efter att Wright själv var med i en eldsvåda och var tvungen att flytta och börja om livet för början. Vilket mycket påminner om hur spelet fungerar. Dock så var det svårt till en början då företaget han jobbade för, Maxis, inte ansåg hårdvaran dom hade klara av något så svårt och komplext. Men som tur var, blev Maxis uppköpta av EA (Electronic Arts EA) inte långt därefter och dom var desto mer förtjusta i produkten.

Då gavs det klartecken och Wright fick direkt börja jobba ihop en produkt som EA kunde sälja. Wright berätta i en intervju 1997 om spelet och att de skulle handla om att man styr en spelfigur i en virtuell världs. När spelet släpptes så var det dåtidens mest framgångsrika spel och behöll den titeln under en lång tid. The Sims skulle sammanlagt översättas till 17 olika språk. På grund av denna succé så valde Maxis och Ea att försöka utveckla och expandera, så dom satte ihop ett lag för detta. Men detta var något som Wright själv inte var speciellt positiv till.