Idag är dataspelsindustrin betydligt större än film- och musikindustrin, och en stor del av dataspelen är utvecklade i Sverige. Omsättningen har mer än tiodubblats på tio år och det är inte ovanligt att svenska spelutvecklare fördubblar sin omsättning på tre år. Datorspelande är relativt nytt i underhållningsbranschen. Kring starten 1982 gick industrin med det ledande spelbolaget Atari tillfälligt förbi film- och musikindustrin i USA för att nästan helt krascha året efter. Japanska Nintendo tog då ledning och dataspel blev populärt igen. 1992 tog sig Sverige in på marknaden när två högskolestudenter i Växjö grundade Digital Illusions med spelen Pinball Dreams, Pinball Fantasies och Pinball Illusions. Idag har spelbranschen åter gått om film- och musikbranschen, både i USA och i Sverige. År 2016 omsatte svensk film cirka 11 miljarder. Spel omsatte 12,5 miljarder. Battlefield är en spelserie av Dice som såldes år 2003 till amerikanska spelhuset Electronic Arts, som fortfarande har kvar sitt huvudsäte i Sverige. År 2016 omsatte Dice 1,2 miljarder kronor.

Varför Sverige?

Hur kommer det sig att Sverige är föregångare i dataspelsutvecklingen? Vi kan dels tacka skolan och medier som bidrar till svenskarnas goda kunskaper i engelska, dels CSN som ger studenterna studiemedel i form av bidrag och fördelaktiga lån, vilket gör att de inte behöver arbeta på kvällar och helger för att täcka sina månadskostnader. Detta innebär att de kan utveckla sina talanger och djupdyka i sina intresseområden. Dataspelsutveckling består av speldesign, grafik och programmering. För att bli spelutvecklare krävs att man älskar spel och vill skapa något som andra spelare kommer att älska. För att bli dataspelsutvecklare behöver man inte gå någon utbildning, men under de 2-3 år långa utbildningarna hittar man ofta sina blivande kollegor och får mycket stöd i affärsverksamhet. Vid högskolan i Skövde där flera dataspelsutbildningar finns, startade man Gothia Science Park, en företagspark för dataspel, för att få behålla studenterna efter examen. När de första studenterna tog examen år 2004 etablerades det första spelbolaget, Lockpick Entertainment med spelet Dreamlord. Tyvärr gick Lockpick i konkurs efter finanskrisen 2009, men spelutvecklarna arbetar idag i nya spelföretag, och Skövde fortsätter leverera. Redan under studietiden startas flera spelbolag. När ett gäng studenter kommer med en idé får de tillgång till hårdvara, mjukvara och en affärscoach. Många bolag är idag stora inkomstkällor i hela världen, exempelvis Coffee Stain Studios som grundades år 2009 av nio studenter som år 2011 skapade spelet Sanctum som ett skolprojekt. Året efter kunde de börja ta ut lön. År 2014 skapade de spelet Goat Simulator, som redan efter en vecka hamnade etta på distributionslistorna. Med en försäljning på 85 miljoner fick företaget en vinst på 60 miljoner. De senaste tio åren har minst 14 svenska dataspelutvecklare blivit miljardärer. För att nämna några: Markus ”Notch” Persson, 17 miljarder kronor, Minecrafts grundare och medgrundare till bolaget Mojang som såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor år 2014.

Kings grundare Sebastian Knutsson, 2,9 miljarder kronor. Företaget med spelet Candy Crush Saga såldes år 2016 till amerikanska Activision Blizzard, kända för spelen World of Warcraft och Call of Duty, för drygt 50 miljarder kronor.Niklas Zennström, 11 miljarder kronor, medgrundare till Skype och Kazaa. Skype såldes till Ebay för 2,6 miljarder dollar år 2005, och ägs nu av Microsoft. Grundare av riskkapitalbolaget Atomico med Klarna, Truecaller och Jawbone. Eftersom miljardärerna oftast återinvesterar sina pengar i teknikbranschen så blir det de som formar den framtida tekniken. Niklas Zennström har exempelvis investerat i finska speljätten Supercell, svenska betalbolaget Klarna och börsbolaget Clean Motion, med den eldrivna trehjulingen Zbee samt Orbital Systems med duschen som kan återvinna vatten.  Den dramaturgi som beskriver datorspelens upplägg kallas ludologi; ett ord sammansatt av det latinska ordet ludo som betyder ”spela” och det grekiska ordet logia som betyder ”läran om”. Ludogogi skiljer sig från filmens dramaturgi där interaktion med publiken saknas. Ludografi är sammanställningen av de spel som en person eller ett företag har skapat.

Niklas Zennström