Spelindustrin är den snabbast växande marknaden någonsin och sedan online-spelen kom på 90-talet har man kommit långt med utvecklingen. Utvecklingstakten ökar och spelupplevelser som virtual reality har blivit verklighet. Online-spel finns på flera olika plattformar. Man kan spela minispel i chattrummen på sociala medier och casinospel kan nog ingen undgå hur populärt och utbrett det har blivit. Här är faktiskt Sverige en mycket framstående spelleverantör och att spela bordsspel online är en svensk uppfinning. Utvecklingen har även anpassats till mindre plattformar eftersom fler och fler väljer att spela online-spel i mobilen eller på paddan.

Onlinespelens utveckling

Redan på 50-talet skapades ett online-spel likt Tre i rad av en högskolestudent, som då naturligtvis spelades på gigantiska datorer. Sedan på 60-talet programmerade studenter ett rymdkrigsspel, det populära ”Spacewar” som kunde spelas av två personer över ett primitivt nätverk. Det som kan kallas ”de riktiga” spelen som bordtennis och shooter spel kom redan i slutet av 60-talet.

Det första interaktiva online-spelet, ADVENT, kom på 70-talet. Här kunde användarna spela mot varandra i en fantasivärld online. Det första nätverksspelet hette Mazewar där spelarna reser genom en labyrint och försöker döda varandra. Härnäst kom multi-player spelen där spelarna tävlar mot varandra och ska slutföra en rad uppdrag.

80-talet låg lite vilande i utvecklingen av online-spel för att sedan ta ordentlig fart på 90-talet igen. Både populariteten och tekniken, främst på grund av 3D och multimedia, låg till grund för den fenomenala tillväxten och i slutet av 90-talet, tack vare tillväxten av Internet, kom multi-användare dungeons, MUD, som gjorde online-spel ännu mer populära. Dessa spelen var helt textbaserade och spelarna kunde koppla upp sig till spelservern och spela mot varandra. De nya och förbättrade grafiska gränssnitten fick människor över hela världen att spela mot varandra i realtidsstrategispel, RTS-spel, samt i tredje person spel som Grand Theft Auto.

Online-spelens utveckling fortsätter under den här tiden, men något som är ett konstant hinder är begränsningen av uppkopplingshastigheten. På konsolmarknaden hade internetuppkoppling och online-spel varit mycket begränsat under en lång tid och ibland var det bara tillgängligt på vissa områden.

Intresset fortsätter trots detta att växa och ett annat online-spel som slog igenom på bred front i mitten av 90-talet var Meridian 59 som kunde betraktas som startskottet för genren MMPRPG, Massively Multi-Player Online Role Playing Game. Uppföljaren till denna genre MMORPG, Massively Multi-Player Online Role Playing Game är idag en av de största vad gäller online-spel, som exempelvis World of Warcraft och Final Fantasy XI.

Under denna period började även olika hemsidor erbjuda gratis (för registrerade användare) online-spel som Tetris, Super Mario Bros, pingpong och andra gratis flashspel och icke flashbaserade spel, vilket tog online-spelen till en helt ny dimension i spelarnas psyke.

Onlinecasino är som sagt en online-industri som fullkomligt har exploderat, sedan uppkomsten år 1996, med hundratals nya casinospel på nätet. Redan ett år senare, år 1997, fanns 200 casinon på nätet att välja mellan. Casino Wings listar nya casinon och man kan se hur många nya casinon som har lanserats bara i år.