I dag ska det handla om ett av de största och mest framgångsrika spelen i världshistorien. Det ska handla om World of Warcraft. Spelet kom ut redan den 11 februari 2005 i Europa och gjorde omedelbart enorm succé. Och trots att det nu har gått över 13 år sedan lanseringen av World of Warcraft fortsätter miljoner människor världen över att utforska Azeroth. Faktum är att den senaste expansionen till spelet, Battle for Azeroth, kom så sent som i augusti 2018. Även om spelets popularitet har dalat de senaste åren och flera av expansionerna har stött på en hel del kritik, så fortsätter World of Warcraft att locka ny spelare. I den här artikeln ska vi bland annat resa tillbaka till 2005 och se hur det gick till när World of Warcraft tog över den riktiga världen.

Vanilla WoW – 2005

Den första, ursprungliga versionen av World of Warcraft, även kallad för vanilla WoW släpptes alltså i mitten av februari 2005. Men redan innan World of Warcraft hade Blizzard givit ut tre spel i Warcraft-serien. Dessa spelades dock inte online, utan offline, och liknade Age of Empires. Redan i dessa spel kunde man välja att strida för antingen människorna eller orkerna. Men nu flyttade sig alltså striden vidare ut på internet så att man kunde spela tillsammans med, och mot, andra människor. World of Warcraft revolutionerade MMORPG-genren och tre år efter lanseringen hade World Of Warcraft tagit över inte mindre än 62 procent av marknadsandelen. En helt sanslös succé helt enkelt. Faktum är att redan samma år som World of Warcraft nådde marknaden såldes spelet i hela 5 miljoner exemplar. Redan vid den här tidpunkten sprang alltså fem miljoner människor runt med sina avatarer i den makalösa värld som Blizzard konstruerat. För Azeroth var sannerligen magiskt. Det var som att kliva in i en helt ny och outforskad värld. Ingen visste vad som väntade medan man avancerade genom spelets öppna värld. Det var befriande att slippa följa en strikt storyline och istället kunna ströva runt fritt och utforska världen så som man hade lust. Och det fanns så många spelare att du alltid kunde hitta någon att spela tillsammans med.

Vanilla WoW – 2005

Spelet

En anledning till att spelet blev en sådan framgång är antagligen just att det var så fritt. Det var som att Blizzard skapade en värld som de sedan släppte lös och lät spelarna gör vad de ville med. Inte ens Blizzard hade kontroll. Det visar bland annat incidenten ”The corrupted blood incident”, där spelare lyckades sprida en smitta från en boss till de större städerna. Där spred sig smittan ytterligare och dödade mängder.

Spelet

Världen var enorm men ändå detaljerad och välplanerad – men inte perfekt. I vissa spel är världen så väl genomarbetat att den blir stel och saknar kreativa möjligheter. Inte Azeroth. I vanilla WoW fanns flera mindre buggar och glitches som spelarna kunde utforska och experimentera med. Man kunde bland annat hopp-klättra upp för berg och ta sig till områden som ännu inte var kodade och som inte existerade. Det fria PvP-systemet gjorde att vissa platser utvecklade sig till enorma slagfält. Man kunde helt enkelt göra så mycket mer än vad Blizzard hade planerat eller räknat med, och det gjorde världen levande på ett sätt som saknar motstycke än i dag.